اطلاعیه:

خدمات لجستیک کالا برای کسب و کارهای اینترنتی

دسته‌بندی:
بدون دیدگاه
خدمات لجستیک کالا برای کسب و کارهای اینترنتی

خدمات لجستیک کالا برای کسب و کارهای اینترنتی

لجستیک چیست و به چه معناست؟

لجستیک Logistics در لغت به معنی تدارکات و در تجارت به معنی توزیع سازمان‌یافته و مدیریت شده‌ی کالاست. مدیریت جریان انتقال کالا یا هر نوع محصول بین دو یا چند نقطه مشخص با برنامه‌ریزی قبلی برای رفع یک نیاز مشخص «لجستیک» نامیده می‌شود. معادل فارسی لجستیک «آماد» به‌معنی طراحی برنامه‌ریزی و جابجایی لشکریان است. بر همین اساس به فضا یا محلی که فرایند لجستیک در آن انجام می‌شده «آمادگاه» گفته می‌شود. لجستیک یک فرایند مدیریتی، اجرایی در جریان توزیع می‌باشد که بیشترین کاربرد لغوی آن در امور نظامی است. سختی و پیچیدگی نقل و انتقالات یک لشکر جنگی نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست آن  دارد به همین دلیل بخشی از فرایند ناپیدای شکست یا موفقیت در تجارت اینترنتی هم به لجستیک آن وابسته است، به همین دلیل اساس شناخت ساختار، روش مدیریت اطلاعات و برون‌سپاری خدمات لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی اهمیت زیادی دارد..

کسب و کار اینترنتی مشخصا به فروش محصول، خدمات یا هر دو منجر می‌شود و اگر چنین اتفاقی در آن رقم نخورد یکی از بدترین و پرهزینه‌ترین سرگرمی‌های لوکس امروزی است. وقتی قرار است محصول بفروشید، رساندن آن به دست مشتری از مهمترین منابع کلیدی است، چرا که ارسال محصول برای مشتری بخش قابل توجهی از #منابع مالی و اجرایی هر کسب و کار را به خود اختصاص می‌دهد، حتا اگر آن محصول غیرفیزیکی و دانلودی باشد. در قسمت معرفی سایت‌ها و ابزارها یک بخش اختصاصی برای نقد و بررسی سامانه‌های لجستیک کالا تحت عنوان سامانه‌های واسط پستی وجود دارد. در این مبحث به صورت تخصصی به مفهوم «لجستیک» برای کسب و کارهای اینترنتی می‌پردازیم. اگرچه عبارت لجستیک بیشتر برای کالاهای فیزیکی به کار می‌رود، محصولات دانلودی هم به نوعی دارای لجستیک‌اند که به ساختارهای آنها نیز خواهیم پرداخت اما قبل از آن تعریف و پیشینه‌ی کوتاهی از لجستیک.

علارغم این که زنجیره تأمین در اکثر کالاهای قابل عرضه در اینترنت مشخص است، تمامی کسب‌ و کارهای آنلاین نیازمند ساختار لجستیک کالا و خدمات هستند و پیش‌نیازهای اولیه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن قبل از شروع بازاریابی و تبلیغات باید ایجاد شده باشد. در ادامه این مبحث به تدریج با انواع ساختارها و روشهای لجستیک محصول آشنا خواهید شد در عین حال که تلاش می‌کنیم وارد مباحث پیجیده و تخصصی مدیریت زنجیره تأمین نشویم.

لجستیک به معنی مدیریت ارسال محصول برای مشتری است و بخشی از «زنجیره‌ی تأمین محصول» به حساب می‌آید. مدیریت زنجیره تأمین Supply Chain Management  که به اختصار SCM نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از شبکه‌ها و روندهای متعدد به‌هم پیوسته است که با هدف تأمین نیازهای یک سازمان یا فروشگاه است که دربرگیرنده تمامی فعالیت‌های مرتبط با تأمین و جابجایی محصولات و مواد اولیه است. اکثر کسب و کارهای اینترنتی کوچک و متوسط در شروع کار نیازی به پیاده‌سازی فرایندهای پیچیده SCM ندارند، اما لازم است بدانید که لجستیک در کسب و کارهای اینترنتی به عنوان بخشی از فرایند مدیریت زنجیره تأمین محسوب می‌شود.

لجستیک کالا برای کسب و کارهای اینترنتی را از کجا و چگونه شروع کنیم؟

لجستیک کالا با متغیرهایی از قبیل تنوع، ابعاد، تعداد و نحوه تأمین کالا در کسب و کارهای مختلف متفاوت است. اکثر فروشگاه های اینترنتی کوچک و متوسط خدمات لجستیک خود را برون‌سپاری می‌کنند. یعنی سفارش مشتری پس از خرید به مرکز لجستیک ارجاع داده و محصول برای مشتری ارسال می‌شود. کافیست نگاهی به شکایات مشتریان در رسانه‌های اجتماعی بیندازید تا دریابید یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی خرده‌فروشی‌ها ارسال به موقع کالاست. متأسفانه در بسیاری از موارد مشتری پس از چند روز با پیام موجود نبودن کالا مواجه می‌شود که این موضوع تأثیر به شدت منفی در روند اعتماد کاربران دارد. مدیریت فرایند ارسال محصول از جمله کارهایی است که در شروع کمی سخت به نظر می‌رسد با این حال پیاده‌سازی درست آن ادامه کار را بسیار آسان و هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

ادامه دارد …

منبع: نت استارت

  • نویسنده
    مدیر سایت
  • تعداد بازدید
    4 views
0دیدگاه فرستاده شده است.
شما هم دیدگاه خود را بنویسید
نوشته‌های ویژه

با عضویت در خبرنامه، تازه‌ترین اخبار استخدامی را در ایمیل‌تان دریافت کنید.
برای عضویت نشانی ایمیل خود را وارد کرده و بر روی دکمه عضویت کلیک نمایید.