نورو فیزیولوژی یادگیری ، حسی ، رفتاری

نورو فیزیولوژی یادگیری ، حسی ، رفتاری

نوروفیزیولوژی

نوروفیزیولوژی شاخه ای از فیزیولوژی و علوم اعصاب است که به مطالعه عملکرد سیستم عصبی

ابزارهای اصلی تحقیقات بنیادی عصبی شامل ضبط‌های الکتروفیزیولوژیکی مانند گیره وصله، گیره ولتاژ،

ضبط تک واحدی خارج سلول و ضبط پتانسیل‌های محلی محلی و همچنین برخی از روش‌های تصویربرداری

کلسیم، نوری و زیست‌شناسی مولکولی است.

نوروفیزیولوژی مربوط به الکتروفیزیولوژی، نوروآناتومی، نوروشیمی، بیوفیزیک و علوم اعصاب ریاضی است.

همچنین در نوروفیزیولوژی بالینی و علوم اعصاب بالینی کاربردهای پزشکی دارد.

سیستم حرکتی

• سازمان دهنده و کنترل کننده عضلات اسکلتی در حین حرکت و پوستچر است.

این سیستم در بر گیرند ی تمامی بخش های سیستم عصبی مرکزی است و ماهیت عملکردی و آناتومیکی مجزایی ندارد.
• سیستم حرکتی ظرفیت تطابق با تجربیات جدید را دارد.
• توانبخشی عصبی عضلانی روندی آسان و قابل اجرا است.

در واقع ما هیمشه آنرا انجام می دهیم.

همه روزه فعالیت هایی انجام میدهیم که منجر به حرکت و تغییرات رفتاری می شود و می تواند کنترل حرکتی را بصورت خود بخودی تغییر دهد.

علاوه بر این، سیستم عصبی عضلانی ظرفیت بهبودی ذاتی self recovery و سازماندهی مجدد در پاسخ به آسیب را دارد.

تحقیقات نشان می دهد که مغز انسان در اثر پاسخ به تحریکات یا آموزش به طور مداوم دچار سازمان دهی مجدد ساختاری و تغییرات عملکردی می شود

پلاستی سیتی (Plasticity)

توانایی سازگاری با شرایط جدید پلاستی سیتی نامیده می شود.

پلاستی سیتی در عضله با تغییر در قطر فیبر، نوع فیبر، توزیع میتوکندری، طول فیبر و تراکم مویرگ ها دیده می شود.

پلاستی سیتی در سیستم حرکتی مخصوص بخش مرکزی نیست و عموما ً در کل سیستم حرکتی اتفاق می افتد.

Neuroplasticity

نوروپلاستی نوعی پدیده و قابلیت در مغز و سیستم عصبی است که بر اساس تغییرات ساختاری و سازگاری و واکنش نسبت به محرک های محیطی عمل میکند.

قرار گرفتن در ترافیک به معنای تماس با حجم وسیعی از آلاینده هاست که می تواند شامل هر چیزی از ذرات ریز کربن و فلزات گرفته تا فیبرهای مونوکسید کربن و هیدروکرین باشد که تقریبا تمامی آنها به نوعی مغز را تحت تاثیر قرار میدهند.

نورون ها سلول عصبی هستند که تکانه های سیستم عصبی مرکزی را منتقل می کنند.

آلودگی هوا به طرز چشمگیری سد میان مغز و خون، قشر مخ و سلول های «گلیال» را از بین می برد و به ناهنجاری های مادام العمر منجر می شود.

تماس با آلودگی هوای ناشی از ترافیک تاثیر شدیدی بر IQ کودکان خردسال نیز می گذارد. علاوه بر IQ ضایعات معزی نیز مشاهده شده اند.

ذرات معلق، مونوکسید کربن، دی اکسید سولفور و دی اکسید نیتروژن همگی در آلودگی هوای ناشی از ترافیک یافت می شوند

و خطر ابتلاع به صرع را در کل جامعه افزایش می دهند.

یادگیری

یادگیری به معنای دانش و توانایی تعریف می شود.
یادگیری مراحل حرکتی شامل ۵فاز است:
۱) مرحله یادگیری سریع (اولیه)؛ سطح بالای فعالیت ذهنی را شامل می شود.
۲) یادگیری کند (ثانویه)؛ پیشرفت در اثر تمرین بیشتر رخ می دهد.
۳) مرحله تثبیت نام؛ زمانی که فردی در انجام فعالیتی ماهر شود. این مهارت خودکار شده و کمتر تحت کنترل آگاهانه قرار می گیرد.
۴) مرحله غیر ارادی؛ فعالیت فرا گرفته شده نیاز کمتری به منابع شناختی دارد و در مقابل گذر زمان و مداخلات بوجود آمده مقاوم شده است.
۵) مرحله حافظه نام دارد؛ در نهایت مهارت حرکتی می تواند به راحتی پس از گذشت زمان طولانی و بدون تمرین مجدد انجام شود.

پلاستیسیتی در عضله

عضله بخشی از زنجیره عصبی عضلانی است و می تواند تطابق را به موازات پلاستیسیتی مرکزی نشان بدهد.

تطابق در عضله، خاص نوع فعالیت تمرین شده است. آموزش فعالیتی مثل دویدن ضرورتا تطابق مورد نیاز برای دوچرخه سواری را فراهم نمی کند.

با یادگیری یک الگوی حرکتی جدید، عضله و سیستم حرکتی با فعالیت تمرین شده جدید تطابق پیدا می کند.

این تطابق در عضله شامل میزان تخریب فیبر (شروع آزردگی تاخیری عضله) و بازسازی تطبیقی با نیازهای جدید است.

تمرین های فیزیکی در تطابق

تمرین های فیزیکی، نقش مهمی در ارتقای سازماندهی مجدد مرکزی و تطابق ایفا می کند.

در موش هایی با آسیب نخاعی نخاعی نشان داده شده که ورزش تردمیل، باعث افزایش جوانه های

آکسونی و تشکیل سیناپس در بخش فوقانی ضایعه و بهبود حرکتی می شود.

سنتز نورون های جدید با فعالیت فیزیکی، تحریک می شود.

با این وجود اثرات همه ی تمرین ها مساوی نیستند.

بنابراین توانبخشی باید استراتژی های مشابهی را دنبال کرده و تمرین هایی را فراهم کند که متفاوت بوده

و نیازهای شناختی و سرگرمی و جذابیت بشتری داشته باشد.

توانبخشی عصبی عضانی فقط تمرین کردن نیست، بلکه فراهم آوردن تمرینات حسی-حرکتی-شناختی است.

که تطابق و یادگیری حرکتی را تسهیل می کند.

 

کلمات کلیدی: نورو فیزیولوژی ، نورو فیزیولوژیست چیست ، نوروفیزیولوژی یادگیری ، نوروفیزیولوژیک چیست ، پاورپوینت نورو فیزیولوژی ، پاورپوینت ،

نورو فیزیولوژی دستگاه عصبی ، نورو فیزیولوژی یعنی چه ، نورو فیزیولوژی حسی ، نورو فیزیولوژی رفتاری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *